Vilkår for fakturering og sikkerhetsstillelse

1. Vilkår for fakturering

1.1 Á-konto fakturering

Månedlig á-konto faktura skal sendes togselskapene, infrastruktureier og andre eksterne energiforbrukere. Ákonto faktura skal sendes ut med 30 dagers betalingsfrist og forfall siste dag i hver måned for stipulerte totale energikostnader i inneværende måned. Avregningsansvarlig skal sette størrelsen på á-konto faktura ut fra vurderinger av historisk energiforbruk, fremtidig stipulert energiforbruk og prognoser for totale energikostnader.

For energiforbrukere med samlet forbruk på under 500 MWh per år kan avregningsansvarlig velge å ikke fakturere á-konto.

1.2 Avregning

Energikostnader skal avregnes og faktureres månedlig. Faktura skal sendes togselskapene, infrastruktureier og andre eksterne energiforbrukere senest 5 arbeidsdager etter at avregningsansvarlig har mottatt siste datagrunnlag.

1.3 Betalingsfrister, forsinkelsesrenter og inkasso

Forsinkelsesrenter påløper ved betaling etter betalingsfrist angitt på faktura i henhold til lov. Se forsinkelsesrenteloven.

Inkasso skjer i henhold til lov. Se inkassoloven.

2. Krav til økonomisk sikkerhetsstillelse

Bane NOR kan stille krav til det enkelte togselskap og andre eksterne energiforbrukere om å stille sikkerhet for rettidig betaling. Størrelsen skal tilsvare infrastruktureiers kredittrisiko av forventede kostnader til totale energikostnader relatert til det enkelte togselskap. Sikkerhet kan stilles i form av forskudd, bankgaranti, garanti fra eier eller en kombinasjon av disse. Bane NOR skal godkjenne type sikkerhetsstillelse.

Dersom sikkerhet ikke stilles kan avregningsansvarlig fakturere forskuddsvis.

3. Mislighold

3.1 Mislighold fra togselskap

Dersom et togselskap ikke betaler skyldig energikostnad i henhold til betalingsfrist eller unnlater å stille sikkerhet for betalingsforpliktelsen når sikkerhetsstillelse kreves, jmfr. krav til økonomisk sikkerhetsstillelse er dette å regne som vesentlig mislighold av avtalen mellom Bane NOR og togselskap. Vesentlig mislighold kan medføre at sportilgangsavtalen mellom togselskap og Bane NOR heves.

Før en eventuell heving skal Bane NOR sende et skriftlig varsel om mulig heving av sportilgangsavtalen mellom Bane NOR og togselskap til togselskapets fakturaadresse. Av dette varselet skal det fremgå:

  • at togselskapet kan unngå heving av avtalen ved betaling eller at det stilles sikkerhet for betalingsforpliktelsen innen 14 dager.
  • en oppfordring til togselskapet om snarlig å kontakte Bane NOR for å finne frem til alternative løsninger for å få gjort opp det utestående

Bane NOR kan under enhver omstendighet kreve erstatning for det tap virksomheten påføres som følge av misligholdet.

3.2 Mislighold fra andre eksterne energiforbrukere

Dersom andre eksterne energiforbrukere ikke betaler skyldig energikostnad i henhold til betalingsfrist er dette å regne som vesentlig mislighold. Vesentlig mislighold kan medføre stengning av anlegg.

Før stenging kan skje skal Bane NOR sende et skriftlig stengevarsel til energiforbrukerens faktureringsadresse.

Av stengevarsel i forbindelse med mislighold skal det fremgå:

  • at energiforbrukeren kan unngå stengning ved betaling innen 14 dager
  • en oppfordring til energiforbrukeren om snarlig å kontakte Bane NOR for å finne frem til alternative løsninger for å få gjort opp det utestående
  • kostnader som påløper ved åpning etter eventuell stengning vil belastes energiforbrukeren

Bane NOR kan under enhver omstendighet kreve erstatning for det tap virksomheten påføres som følge av misligholdet.