Prinsipper og vilkår for avregning av kostnadselementer

1. Generelt

Energikostnader knyttet til nettleie og energikostnader knyttet til krafthandel skal spesifiseres og behandles separat. Se figur 1 for oversikt over kostnadsstrukturen.

Oversikt over energikostnader som belastes energiforbrukerne

Figur 1: Prinsippskisse over struktur for fordeling av energikostnader

Avregning av energiforbruk og fordeling av energikostnader skal knyttes opp til relevante prisområder.

Kostnader for 16 2/3 Hz energi skal beregnes ut fra forbruk per time og markedspris for respektive time for hvert aktuelt prisområde for de forbrukspunkter der det benyttes energimåler med tidsoppløsning og stedsangivelse. For alt annet forbruk der det ikke benyttes energimåler med tidsoppløsning og stedsangivelse vil kostnad for 16 2/3 Hz energi beregnes ut fra justert innmatingsprofil.

Reglene for avregning av 16 2/3 Hz energi omfatter de kostnadselementer som myndighetene angir skal avregnes og faktureres togselskapene, infrastruktureier og andre eksterne energiforbrukere. Endringer i hvilke kostnadselementer som skal avregnes og faktureres vil kunne medføre tilsvarende endringer i regler for avregning.

Kostnadselementene nettleie eksternt nett, administrasjonskostnad for krafthandel, administrasjonskostnader for nett, omforming- og overføringstap faktureres i henhold til de til enhver tid gjeldende tariffer. Tariffene skal reflektere de faktiske kostnadene for Bane NOR. Bane NORs kostnader og inntekter skal avstemmes minimum en gang per år. Eventuelle mer- eller mindreinntekter vil medføre endringer i tariffene. Endringer i tariffer skal ikke ha tilbakevirkende kraft for ferdig avregnet periode.

Se oversikt over tariffer.

2. Krafthandel

2.1 Innkjøpt elektrisk energi

Kostnader for innkjøp av elektrisk energi skal faktureres forbrukerne av 16 2/3 Hz energi i henhold til netto målt eller beregnet energi levert forbrukspunktet.

Se forøvrig detaljer i Tariffer for kostnadselementer.

2.2 Prissikring av energikostnad

Kostnader eller gevinster fra prissikring skal faktureres forbrukerne av 16 2/3 Hz energi i henhold til netto målt eller beregnet energi levert forbrukspunktet.

Strategi for energikjøp skal diskuteres i «Brukerrådet for elektrisk energiforsyning til togfremføring». Det skal tas hensyn til felles fremkomne ønsker fra togselskapene. Dette skal dokumenteres i «Mandat for krafthandel» som gir føringer for hvordan avregningsansvarlig skal forestå prissikring av elektrisk energi for togselskapene. Avregningsansvarlig har beslutningsmyndighet som energikjøper.

Se forøvrig detaljer i Tariffer for kostnadselementer.

2.3 Administrasjonskostnad for krafthandel

Avregningsansvarliges administrative kostnader for krafthandel skal faktureres forbrukerne av 16 2/3 Hz energi i henhold til publisert tariff for netto målt eller beregnet energi levert forbrukspunktet.

2.4 Offentlige avgifter knyttet til krafthandel

De til enhver tid gjeldende offentlige avgifter knyttet til krafthandel skal faktureres forbrukerne av 16 2/3 Hz energi i henhold til de til en hver tid gitte lover, forskrifter eller andre pålegg fra myndighetene. Underlag for fordeling og fakturering av avgiftene knyttet til krafthandel vurderes i hvert enkelt tilfelle avhengig av avgiftens art dersom annet ikke er angitt.

Se forøvrig detaljer i Tariffer for kostnadselementer.

3. Nettkostnader

3.1 Nettleie eksternt nett

Kostnader for ekstern nettleie og andre faste kostnader i forbindelse med kjøp av eksterne overføringstjenester for energi i ovenforliggende nett skal faktureres forbrukerne av 16 2/3 Hz energi. Disse kostnadene skal faktureres som et energiledd i henhold til publisert tariff for netto målt eller beregnet energi levert forbrukspunktet.

Fordeling og fakturering av ekstern nettleie også basert på et effektledd vil vurderes i fremtiden.

Se forøvrig detaljer i Tariffer for kostnadselementer.

3.2 Omformings- og overføringstap

Kostnader for omformings- og overføringstap skal faktureres forbrukerne av 16 2/3 Hz energi. Dette skal gjøres ved at det med utgangspunkt i brutto målt eller beregnet energi levert forbrukspunktet skal beregnes et energitillegg på grunn av tap. Det kan også beregnes en tapssats for tilbakematet energi dersom dette anses som nødvendig. Det skal skilles på tap i forbindelse med omforming av energi og tap i forbindelse med overføring av energi.

For tap i omforming skal det benyttes en tapssats for hvert nettområde.

For tap i overføring skal det tas utgangspunkt i en tapssats for hvert nettområde. Denne tapssatsen skal korrigeres for forbruksenhetens gjennomsnittlige effektfaktor.

Togselskap skal på forespørsel oppgi effektfaktor for trekkraftkjøretøy til avregningsansvarlig. Hvis ikke dette oppgis vil dette estimeres av Bane NOR.

Se forøvrig detaljer i Tariffer for tap i kontaktledningsanlegg, matestasjonsanlegg og fjernledning.

3.3 Ikke nyttiggjort energi

Det skal for tilbakelevert bremseenergi fordeles og faktureres en kostnad for ikke nyttiggjort energi. Det skal benyttes en sats for ikke nyttiggjort energi for hvert nettområde.

Se forøvrig detaljer i Tariffer for ikke nyttiggjort tilbakelevert energi.

3.4 Administrasjonskostnader for nett

Avregningsansvarliges administrative kostnader for nett skal faktureres forbrukerne av 16 2/3 Hz energi i henhold til publisert tariff for netto målt eller beregnet energi levert forbrukspunktet.

Se forøvrig detaljer i Tariffer for kostnadselementer.

3.5 Offentlige avgifter knyttet til nett

De til enhver tid gjeldende offentlige avgifter knyttet til nett skal faktureres forbrukerne av 16 2/3 Hz energi i henhold til de til en hver tid gitte lover, forskrifter eller andre pålegg fra myndighetene. Underlag for fordeling og fakturering av avgiftene knyttet til nett vurderes i hvert enkelt tilfelle avhengig av avgiftens art dersom annet ikke er angitt.

Se forøvrig detaljer i Tariffer for kostnadselementer.