Definisjoner

A

Andre eksterne energiforbrukere

Andre eksterne energiforbrukere omfatter privat- og næringskunder utenfor Bane NOR som forbruker 16 2/3 Hz energi til andre formål enn togfremføring eller hensetting av kjøretøy.

Avregningsansvarlig

Avregningsansvarlig er den part infrastruktureier tillegger ansvaret med å avregne og fordele forbruk og kostnader for 16 2/3 Hz energi levert fra Bane NORs nett.

Bane NOR Energi innehar rollen som avregningsansvarlig.

B

Brutto levert energi

Brutto levert energi er energi levert fra kontaktledningen eller anlegg i tilknytning til kontaktledningen eller matestasjonsanlegg til et forbrukspunkt.

Bruttotonnkilometer

Bruttotonnkilometer er togets vekt i tonn medregnet vekt av vogner, lokomotiv og last multiplisert med antall kjørte kilometer

Eksempler

  • Motorvognsett: Egenvekt av motorvognsettet (med forråd) og passasjervekt, for eksempel basert på passasjerbelegg, og bagasje.
  • Passasjertog: Som motorvognsett men for lokomotiv og vogner.
  • Godstog: Egenvekt av lokomotiv og vogner pluss eventuelle lastbærer og last.

E

Eksternt nett

Eksternt nett er sentralnetts-, regionalnetts- eller lokalnettsforsyning frem til Bane NORs nett.

Energi til togfremføring

Energi til togfremføring er all energi levert forbrukspunktet når kjøretøy er i bruk for trafikk i tog (inkluderer også togvarme, lys, interntap med mer).

Energiforbruker

Energiforbruker er enhver forbruker av 16 2/3 Hz energi. Dette inkluderer togselskaper, infrastruktureiere og andre eksterne energiforbrukere.

Energilager

Energilager for fremdrift og klimastyring er energilager om bord for drift av kjøretøyet på ikke elektrifisert spor og som kan fylles opp med elektrisk energi fra kontaktledning eller togvarmeanlegg, for eksempel batteri.

Erex

Erex er avregningssystemet som benyttes av avregningsansvarlig. Systemet eies av partnerskapet Eress der Bane NOR er en av ni medlemmer. De andre partnerlandene i Eress(åpnes i ny fane) er ADIF (Spania), Banedanmark (Danmark), CFL (Luxembourg) Infrabel (Belgia), Väylä (Finland), SBB (Sveits), Vivens (Nederland) og Trafikverket (Sverige).

F

Forbrukspunkt

Forbrukspunkt definerer hvor avregning av energi foretas. Dette er grensesnittet mellom energiforbrukers kjøretøy eller anlegg og Jernbaneverkets nett som benyttes til omforming, transformering eller overføring av energi. Forbrukspunkt for trekkraftkjøretøy er ved strømavtaker.

H

Hensetting

Hensetting er her den tiden som kjøretøy ikke er i bruk for trafikk i tog. Dette inkluderer her også skifting og igjensetting.

I

Infrastruktureier

Infrastruktureier omfatter Bane NORs interne infrastruktureiere.

Innmatingsprofil

Innmatingsprofil er energiinnmatingen time for time i grensesnittet mellom Bane NORs nett og eksternt nett for hvert relevant pris- eller nettområde.

J

Justert innmatingsprofil

Justert innmatingsprofil er differansen mellom infrastruktureiers innmatingsprofil fratrukket uttak fra de forbrukspunkter som avregnes basert på minimum timemålte verdier for hvert relevant nettområde.

K

Kjøretøy

Kjøretøy er jernbanekjøretøy som kjører på egne hjul på jernbanelinjer, med eller uten egen trekkraft.

Kilde: Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Kapittel 1 Generelle bestemmelser og definisjoner(åpnes i ny fane)

N

Netto levert energi

Netto levert energi er energi levert fra, minus tilbakelevert energi til, kontaktledningen eller anlegg i tilknytning til kontaktledningen eller matestasjonsanlegg for et forbrukspunkt.

Nettområde

Nettområde er en atskilt del av infrastruktureiers nett for levering av 16 2/3 Hz. Hele Bane NORs nett er definert som ett og samme nettområde.

Det elektrifiserte statlige jernbanenettet var tidligere (t.o.m. 2022) delt i to nettområder:

  • Sør-Norge (omfatter hele infrastruktureiers nett for levering av 16 2/3 Hz utenom Ofotbanen)
  • Ofotbanen

P

Prisområde

Prisområde er energimarkedets til enhver tid gjeldene områdeinndeling for kjøp av elektrisk energi.

Oppgaven med å definere disse innehas av Statnett SF i kraft av rollen som systemansvarlig for det norske sentralnettet.

T

Togselskap

Togselskap er et jernbaneforetak (i henhold til Jernbaneforskriften) som har signert sportilgangsavtale med Bane NOR for trafikk på det statlige jernbanenettet.

Trekkraftkjøretøy

Trekkraftkjøretøy er alt kjøretøy som henter energi for fremføring av tog gjennom strømavtakere. Eventuelt annet kjøretøy som henter energi direkte fra kontaktledningen til andre forhold skal behandles som et trekkraftkjøretøy.

Basert på: Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Kapittel 1 Generelle bestemmelser og definisjoner(åpnes i ny fane)