KO-SKJ Skinneskjøt
Publisert: 2. oktober 2024
Oppdatert: 16. desember 2024
Denne objekttypen skal ikke ha funksjonell lokasjon.
Beskrivelse
Isolerte skjøter
Isolerte skinneskjøter brukes for å dele inn sporet i sporfelter for signalsystemet og for å skille mellom seksjoner i returledningen av kjørestrømmen. Vi skiller mellom to hovedtyper isolerte skjøter, friksjonsskjøter og limte skjøter, se Teknisk regelverk: Overbygning/Prosjektering/Sporkonstruksjoner(åpnes i ny fane).
Tekniske krav til Isolerte skjøter er gitt i Teknisk regleverk: TRV:02656(åpnes i ny fane)
Friksjonskjøter
For at skjøtene skal kunne benyttes i helsveiset spor må de ta opp langsgående krefter i skinnene uten at de «åpner seg».
Tekniske krav til Friksjonsskjøter er gitt i Teknisk regelverk: TRV:02661(åpnes i ny fane)
Limte skjøter
I limte isolerte skjøter blir laskene limt til skinnesteget med et 2-komponent epoxylim eller kunstharpiksmørtel. Kreftene blir her overført gjennom limfugene. Boltene tiltrekkes til 900–1000 Nm. Laskene er av stål. Limte skjøter leveres i to utgaver: normal og forsterket. Den forsterkede utgaven har et profil med større treghetsmoment i området rundt skjøtåpningen. Dette gjør at skjøten blir stivere slik at den elastiske nedbøyningen ved togpassering blir mindre. Ref. Teknisk Regelverk: Overbygning/Prosjektering/Lasket spor(åpnes i ny fane).
Tekniske krav til isolerte skinneskjøter er gitt i Teknisk regelverk: TRV:02660(åpnes i ny fane)
Laskede skjøter
Lasket skinneskjøt er åpne skinneskjøter der skinnene bindes sammen med lasker og laskeskruer. Hovedformålet med en åpen skinneskjøt er at det skal finnes mulighet for bevegelse i skinnens lengderetning pga. temperaturendringer uten at sporet dermed påvirkes. Åpne skinneskjøter finnes i dag normalt bare på sidebaner, i eldre sporkonstruksjoner og i spor med meget små kurveradier. Ved nyanlegg og sporombygging anvendes normalt åpne skinne-skjøter midlertidig i montasjetilstanden. Det finnes to varianter av den åpne skinneskjøten:
- svevende skjøt
- skjøt på dobbeltsville
Ved svevende skjøt laskes skinnene sammen svevende midt mellom to sviller. Denne skjøten anvendes normalt på midlertidig lasket spor på betongsviller på nyanlegg og ved sporombygging. Skjøt på dobbeltsviller anvendes normalt på permanent lasket spor på tresviller.
Tekniske krav til Laskede skjøter er gitt i Teknisk regelverk: TRV:02742(åpnes i ny fane).
Underlag/dokumentasjon
Sjekk om objektet skal kobles mot dokumentasjon i ProArc i henhold til «Kodeverk Objekttyper» pr. fag (Strikkeoppskrift).
Generelle data
Generelle data for registrering av objekter finner du på siden Registrering av objekter.
Spesifikke data
Navn på felt | Definisjon | Instruksjon for utfylling | Type utfyllingsformat | Eksempeltekst |
---|---|---|---|---|
Navn/nr | Angis med km. | Må fylles ut | Fritekst (maks 50 tegn) |
467 781 … |
ID-nummer | Bestillingsnummer skinneskjøt. | Ved behov | Tall | xxxxx |
Type | Typebetegnelse på skinneskjøt. | Må fylles ut | Forvalgsliste | MT Forsterket |
Produsert år | Dato for produsert/ montert skjøt. | Må fylles ut | Dato (DD.MM.ÅÅÅÅ) | 01,06,2014 |
Sporfelt/returkrets | Beskriver formål med skjøten. | Må fylles ut | Forvalgsliste | Returkrets |
Svevende/Fast (dobbeltsville) | Beskriver skjøtens svilleunderlag. | Må fylles ut | Forvalgsliste | Fast på dobbeltsville |
Skinneprofil | Skinnetype skjøten er montert på. | Må fylles ut | Forvalgsliste | 49E1 |
Partikkelmagnet montert | Magnet som beskytter mot jernspon. | Må fylles ut | Forvalgsliste | Nei |
Innsamling og registrering av data
- For eksisterende objekter: Fagansvarlig eller den som bemyndiges.
- For nye objekter: Prosjekterende/Entreprenør.